Firma LOT Aircraft Maintenance Services wdraża innowację produktową, skupiającą się na eliminacji obecnie stosowanych chemicznych i mechanicznych technologii usuwania powłok lakierniczych z pierwszo- i drugorzędowych lotniczych struktur kompozytowych oraz aluminiowych. W pracach badawczych uczestniczyli naukowcy z Politechniki Warszawskiej.
W kwietniu 2020 roku spółka LOTAMS wspólnie z Politechniką Warszawską i Politechniką Świętokrzyską podpisały umowę na realizację projektu badawczego pn. „Opracowanie technologii obróbki aluminiowych oraz kompozytowych struktur pierwszo i drugorzędowych”, akronim Techniks. Projekt otrzymał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach konkursu Ścieżka dla Mazowsza
Zespołem badawczym ze strony Politechniki Warszawskiej kierował dr inż. Rafał Kozera z Wydziału Inżynierii Materiałowej. - Do naszych zadań należało opracowanie technologii i dobór parametrów laserowego oczyszczania powierzchni, charakteryzacja powierzchni po procesie oczyszczania, a także analiza wpływu promieniowania laserowego na obrabiany materiał – mówi naukowiec.
Prace badawcze trwały trzy lata. Projekt jest obecnie na etapie wdrażania technologii do praktyki przemysłowej. Do korzyści wynikających z zastosowania technologii należą: skrócenie czasu usuwania powłok, większa dokładność, ograniczenie toksycznych związków wykorzystywanych obecnie do tego typu operacji, czy częściowa automatyzacja procesu. Na podkreślenie zasługuje także selektywność opracowanej techniki, dzięki której można usunąć powłokę na konkretną grubość, co jest niemożliwe w przypadku usuwania chemicznego czy mechanicznego.
Firma LOTAMS jednocześnie bada kolejne obszary swojej działalności, w których czyszczenie laserowe mogłoby znaleźć zastosowanie.
Zobacz także: Science in Action: How Research Shaped Our Laser MRO Technology
Projekt „Opracowanie technologii obróbki aluminiowych oraz kompozytowych struktur pierwszo i drugorzędowych”